Як влада заважає бізнесу: Чому найбільший український виробник пожежної техніки заявляє про тиск з боку правоохоронців

Державне бюро розслідувань безпідставно заводить кримінальні справи проти найбільшого в Україні виробника пожежної техніки. БізнесЦензор розбирався, хто і чому тисне на бізнес

Промислова компанія “Пожмашина” – найбільший в Україні виробник пожежної техніки в Україні. Компанія належить Олегу Аверʼянову.

“Компанія “Пожмашина” випускає пожежну техніку, тому на 90% наші продажі – це державні контракти. Кримінальні справи супроводжують майже кожен наш контракт. Інколи він ще навіть не підписаний, а справа вже є. Їх порушують різні структури – прокуратура, Нацполіція, ДБР. Наші адвокати через суд закривають кримінальні справи, оскільки для них просто немає підстав. Ми самі просимо: якщо є підстава для кримінальної справи – оголосіть підозру. Але вони закривають справу, і потім одразу під іншим номером відкривають іншу. Це чистий тиск на бізнес з корупційною метою”, – пояснював свій підпис під Маніфестом 42 Авер’янов.

“Маніфест 42” – це об’єднання українських підприємців для боротьби проти свавілля контролюючих органів.

БізнесЦензор вирішив детальніше розібратися у цій справі. За даними джерел у правоохоронних органах, ТОВ “ПК “Пожмашина” фігурувало у декількох кримінальних провадженнях, які пов’язані із закупівлею пожежної техніки для потреб держави. Однак жодне з них не було доведене до логічного кінця.

Всі ці провадження відкривали за ст. 191 Кримінального кодексу (Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем).

Тобто, приводом для початку розслідувань є ймовірні зловживання чиновників, але страждає від цього бізнес.

За даними судового реєстру, одразу два провадження було відкрито ще у травні-червні 2015 року. Тоді прокурори через суд декілька разів арештували рахунки ПК “Пожмашина” і блокували роботу підприємства. Однак за рік представникам компанії жодних підозр так і не оголосили, а справа закінчилася нічим. Принаймні, з червня 2016 року жодних даних по цим двом провадженням у судовому реєстрі немає.

Після 2019 року інтерес правоохоронців до українського виробника пожежної техніки відновився. За цей час з’явилося декілька нових правоохоронних органів, але їх методи залишилися тими ж.

За даними правоохоронців, у липні 2020 року Державне бюро розслідувань (ДБР) реєструє провадження №42020000000001293 у справі заволодіння службовими особами ДСНС бюджетними коштами під час закупівель пожежної спецтехніки у 2017-2020 роках. Протягом року слідчі вимагали від компанії надати пояснення та документацію, однак через рік цю справу закрили.

Водночас у грудні 2021 року ДБР відкриває нове провадження №62021000000001008, яке так само стосується можливих зловживань чиновників під час закупівлі пожежної техніки у тих же 2017-2021 роках.

Йдеться про тендери ДСНС та Міноборони, переможцями яких стала компанія “Пожмашина” та її дилери – ТОВ “ТД “Егрітек” та ТОВ “АВ Індастріал Груп”. Всі ці закупівлі проходили на відкритих тендерах у системі Prozorro.

При цьому, в рамках відкритої у грудні 2021 року справи ДБР знову вимагає у “Пожмашини” надати ту ж документацію, яку у компанії вже вимагали в межах попереднього провадження. У тому числі документи, які обґрунтовують та підтверджують собівартість вироблених компанією пожежних автомобілів.

Вже під час підготовки цього матеріалу з’ясувалося, що у ДБР з’явилися претензії і до закупівлі пожежних автомобілів у 2023 році.

Йдеться про відкритий тендер у системі Prozorro, за результатами якого ДСНС уклало з ПК “Пожмашина” дві угоди на постачання 79 пожежних автоцистерн різних модифікацій на загальну суму 1,38 млрд грн.

Втім, через обмежений бюджет рятувальників обсяг закупівлі згодом зменшили до 1,24 млрд грн за 71 одиницю спецтехніки.

За даними джерела БізнесЦензора у ДСНС, ДБР вважає, що гендиректор “Пожмашини” не мав повноважень підписувати угоди за результатами тендеру, посилаючись на окремі нюанси у статуті компанії.

Але гендиректором, який підписав ці угоди, як і єдиним власником компанії є сам Олег Авер’янов. Отже, він може вносити зміни до статуту на свій розсуд. Відтак, у ДСНС цю претензію вважають надуманою.

Однак тепер ДБР вимагає від рятувальників вжити “відповідних заходів”. На думку співрозмовника у ДСНС, таким чином ДБР може вимагати розірвання укладених угод. Але за ними вже сплачено аванс, а 34 пожежні автоцистерни замовник вже отримав і з ними працюють рятувальники.

Крім того, ДБР вважає, що “Пожмашина” нібито монополізувала ринок виготовлення і постачання спеціалізованої техніки для потреб ДСНС і має намір зірвати закупівлю іншого необхідного обладнання.

Але у цьому випадку претензії ДБР взагалі позбавлені логіки, адже в умовах війни роботи у рятувальників стало значно більше, а для ліквідації наслідків обстрілів їм потрібна додаткова техніка.

В обґрунтуванні закупівлі замовник прямо вказував на “нагальну потребу підрозділів ДСНС в отриманні пожежно-рятувальної техніки в найкоротші терміни”.

Водночас дилери іноземних виробників не готові брати участь у тендерах ДСНС через стислі строки виробництва, складнощі з доставкою в умовах війни і відсутність у замовника можливості оплатити авансом одразу все замовлення.

На тому ж тендері один з великих дилерів європейських виробників пожежних автомобілів зазначав, що з усіх великих виробників на відстрочку платежу могла б погодитися лише чеська TATRA, але і вона має дуже обмежені можливості, оскільки зараз перевантажена військовими замовленнями.

У підсумку, вимагаючи скасувати закупівлю, ДБР може взагалі залишити рятувальників без вкрай потрібної техніки, а українського виробника, який погоджується виконувати всі умови ДСНС, – без замовлень.

А слідчі хто?

За обидва провадження щодо закупівлі пожежних автомобілів, відкриті у 2020-2021 роках, відповідає одна особа – старший слідчий Головного слідчого управління Державного бюро розслідувань Сергій Кулакевич.

Сергій Кулакевич

  • 2013 рік – старший слідчий Дарницької прокуратури з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері;
  • 2016 рік – слідчий в особливо важливих справах слідчого відділу військової прокуратури Центрального регіону України;
  • 2018 рік – старший слідчий військової прокуратури Київського гарнізону;
  • 2019 рік – заступник військового прокурора Полтавського гарнізону Центрального регіону України.
  • З 2020 року працює на посаді слідчого у ДБР.

Медійну популярність слідчий Кулакевич отримав після спроби вручити повістку про виклик до суду та копію клопотання про запобіжний захід Петру Порошенку у справі про держзраду прямо під час проходження паспортного контролю в аеропорту “Жуляни” у січні 2022 року.

Набагато відомішим посадовцем є безпосередній керівник Кулакевича – начальник Головного слідчого управління ДБР Олександр Удовиченко. Скандальної слави він зажив після зливу в мережу записів, зроблених у кабінеті колишнього голови ДБР Романа Труби. Тоді Удовиченко був найближчою довіреною людиною Труби і начальником патронажної служби голови ДБР.

На записах голоси Удовиченка та Труби обговорюють кримінальні справи та незаконні доручення тодішнього голови Офісу президента Андрія Богдана щодо закриття кримінальних розслідувань, у тому числі пов’язаних з інтересами Ігоря Коломойського.

У грудні 2019 році Трубу звільнили з посади разом із його командою. Проте Удовиченко за рік повернувся до роботи у ДБР. За даними ЗМІ, його призначенню сприяв заступник голови Офісу президента Олег Татаров, який курує роботу ДБР.

Останнього ж листа на адресу ДСНС щодо закупівлі пожежної техніки у 2023 році підписував вже керівник головного оперативного управління ДБР Ігор Гейда.

На сайті ДБР його офіційної біографії немає. За даними видання “Наші гроші”, з середини 1990-х років Гейда робив кар’єру в Управлінні СБУ у Харківській області, але у 2010 році його звільнили через “службову невідповідність”, хоча він і поновився згодом на посаді через суд.

У 2012-2014 роках Гейда працював начальником управління внутрішньої безпеки МВС в Харківській області. Йому приписували зв’язки з лідером сепаратистського руху “Оплот” Євгеном Жиліним.

Однак у тому ж 2014 році Гейда знову зміг отримати посаду в СБУ, а перед призначенням у ДБР кілька років очолював Територіальне відділення АМКУ у Харківській області.

За даними ЗМІ, Гейда разом із Удовиченком причетні до знищення таємних матеріалів у резонансних провадженнях щодо “Харківських угод”, розгону “Євромайдану” та розвалу української армії за часів Януковича. У ДБР цю інформацію заперечували. Але у Офісі генпрокурора зниження секретних матеріалів посадовцями ДБР без погодження з прокурорами офіційно підтвердили.

“Всіх, хто працює з держзакупівлями, намагаються “кошмарити” силовики”

“Всіх, хто працює з держзакупівлями, силовики намагаються “кошмарити”. До “Євромайдану” була практика, коли СБУ, Генеральна прокуратура створювали проблеми. Якщо ти платиш півтора відсотки, наприклад, СБУ, то тебе не чіпають. Я до “Майдану” був молодий, платив. Після “Євромайдану” я сказав, що нічого нікому не платитиму”, – каже власник “Пожмашини” Олег Авер’янов.

Законних підстав для посиленої уваги правоохоронців до своєї компанії він не бачить.

“Усі тендери, за якими ми постачали техніку, вони всі проходили через “Прозорро”. На “Прозорро” будь-хто міг на тендер заявлятися”, – каже бізнесмен.

Втім, конкуренції з іноземними виробниками на тендерах власник “Пожмашини” також не боїться: “Наша техніка була завжди дешевша, ніж імпортна”.

Постійні вимоги правоохоронців він називає тиском, який значно ускладнює роботу підприємства. Адже обсяги лише документації, яку вимагає надати ДБР, перевищують всі розумні межі.

“Після початку війни було спокійно, і ось десь півроку тому знову почався цей цирк. Почали знову вимагати ті ж самі документи. Для розуміння, це треба всю бухгалтерію заводу за останніх 10 років завантажити в машину і їм віддати. Це фура, може і не одна, цих документів. При чому ми вже відповідали на всі ці запити, надавали всі документи, це вже по третьому разу вони їх вимагають”, – наголошує підприємець.

“У нас 90% контрактів – це держава”

Водночас Авер’янов визнає: держава – найбільший замовник продукції підприємства.

“У нас 90% контрактів – це держава, бізнес у таких обсягах пожежних машин не купує”, – пояснює власник “Пожмашини”.

Попри війну, компанія продовжує працювати, сплачувати податки і виконувати свої зобов’язання. Наприкінці липня “Пожмашина” передала рятувальниками одразу 34 пожежних автоцистерни.

Водночас компанія налагоджує виробництво абсолютно нової техніки, яка вже зараз надзвичайно потрібна в Україні. На початку серпня “Пожмашина” презентувала розроблену у співпраці з фахівцями ДСНС першу піротехнічну машину важкого типу українського виробництва, яка значно полегшить розмінування.

Вона призначена для перевезення вибухонебезпечних речовин масою від 250 кг.

Крім того, компанія представила розроблений під час війни експериментальний зразок нової пожежної автоцистерни з обсягом вогнегасних речовин понад 8 тонн. Вона має спростити рятувальникам боротьбу з масштабними пожежами, які дедалі частіше виникають внаслідок російських обстрілів.

Купуючи техніку українського виробника, держава не тільки посилює пожежну службу, а й підтримує підприємство, яке дає роботу більш ніж півтисячі жителям Чернігівщини, зазначає заступник голови Комітету Верховної Ради з економічного розвитку Дмитро Кисилевський. Крім того, у “Пожмашини” є інші українські підрядники, які також дають роботу українцям по всій країні.

“Чи могла ДСНС знайти якусь сумнівну лазівку і закупити закордонну техніку? Мабуть, так. Але тоді б українська держава дала роботу не власним громадянам, а іноземним. А ще держава не отримала б додаткових коштів на фінансування ЗСУ. Адже до 40% коштів, які витрачаються при купівлі українського товару, повертаються у бюджет у вигляді податків. Державі вигідніше купувати українські товари, ніж імпортні”, – пояснює Кисилевський.

Василь Мельник

Developed by